Levél az Országgyűlés Népjóléti bizottsága részére

 Hírek, információk  |   2015. november 12., csütörtök

A Villanypára Egyesület, a Magyar E-cigaretta Forgalmazók Szövetsége és az Elektromos Cigaretta Platform közös levele az Országgyűlés Népjóléti bizottsága részére

Az Országgyűlés Népjóléti bizottsága
njb@parlament.hu
részére

Villanypára Egyesület
(az elektromos cigaretta felhasználóinak civil egyesülete)
Ficsor Zoltán elnök
zoltan.ficsor@vaper.hu (70) 314-9457

Magyar E-cigaretta Forgalmazók Szövetsége
Szunyogh Tamás elnök
mecisz.info@gmail.com (70) 564-5466

Elektromos Cigaretta Platform
Polgári Egészségmegőrző Mozgalom
Dr. Zentai István alapító
ncomfortably@gmail.com  (30) 366-6198
Petíciónk

Tisztelt Népjóléti bizottság!

A közeljövőben Önök elé kerül Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere előadásában, T/7404 számon, az Egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról szóló törvénytervezet, mely véleményünk szerint alapvetően téves előfeltételezésekből kiindulva szándékozik szabályozni az elektromos cigaretta és annak kiegészítői használatát és forgalmazását.

A Villanypára Egyesület és az Elektromos Cigaretta Platform Polgári Egészségmegőrző Mozgalom, mint a fogyasztók érdekképviseleti szervezetei, a Magyar E-cigaretta Forgalmazók Szövetsége mint a gyártók és forgalmazók érdekeit képviselő szervezet, az alábbi kéréssel fordul Önökhöz.

Kérjük a bizottságot a törvény keretein belül adják meg a lehetőséget a fent nevezett szervezeteknek hogy Önök előtt is kifejthessék érveiket, ismertessék a fogyasztók és forgalmazók álláspontját. Hivatkozunk az EMMI levelére melyben ígéretet tett a felhasználókat képviselő szervezetekkel való egyeztetésre, de ezt figyelmen kívül hagyta amikor az előkészítési folyamat során erre sor kerülhetett volna.

Érveink a következők:

A tervezet indoklása nem áll logikai kapcsolatban a tervezett lépésekkel. Ha igazak is lennének az indoklásban felsoroltak, akkor sem következne belőlük, sem a tarfiktörvény, sem a nemdohányzó törvény módosítása. A gyermekek védelme trafikon kívül is megoldható, a nemdohányzók védelme pedig az elektromos cigaretta használókat is megilleti.

Azonban, nem csupán a javaslat logikai szerkezete elégtelen, hanem maguk az előfeltételezések is. Azok a szakirodalom módszeresen szelektált, kizárólag a gyógyszer gyártók által, az e-cigaretta elleni kampányban szponzorált és széles körben használt ferdítő, sok esetben hamis publikációkra vonatkoznak. Eközben, figyelmen kívül hagyják a kutatási terület irodalmának elsöprő többségét, amely egyértelműen az e-cigarettában rejlő kárcsökkentő- és életmentő potenciálra mutat rá.

Az előterjesztés szándékosan és manipulatív módon kezeli az e-cigarettát a dohányzás elleni küzdelemben a probléma részeként és nem a megoldás eszközeként. A probléma részeként kezelve, megkísérli kiirtani azt. Ezzel azonban a problémát legfeljebb az eredeti szintre fogja redukálni, amely egyet jelent a társadalmi és egészségügyi károk folyamatos és akaratlagos fenntartásával.

A probléma megoldására irányuló eszközként tekintve, az e-cigaretta drámai és azonnali módon, radikálisan visszaszorítaná a dohányzást és 100.000 átszokóra vetítve mintegy 600 életet mentene meg évente. Ezeket az életeket a törvényjavaslat elfogadása elveszíti!

Szemben az előterjesztés szellemiségével és néhány, a közelmúltban a sajtóban nyilatkozóval, mára már tudományosan alátámasztott tény, hogy az elektromos cigaretta alkalmas eszköz a dohányzásról való szabadulásra. Az amerikai Centre for Disease Control (CDC) 2014-es felmérése kutatási eredményeire alapozva jelentette ki, hogy az elektromos cigaretta hatékony eszköz arra, hogy a dohányzókat távol tartsa halálos szenvedélyüktől.

Ugyancsak téves az a feltételezés, hogy az elektromos cigaretta károsabb lenne a hagyományos dohányzásnál. Az angol Public Health England (az angol Közegészségügyi Hivatal) bejelentette, hogy az elektromos cigaretta használata 95%-kal kevésbé ártalmas, mint a dohányzás. Továbbá kijelentette, hogy „nincs olyan konkrét bizonyíték, ami arra utal, hogy az elektromos cigaretta gőzét passzívan belélegzőkre az ártalmas hatással lenne”.

Fentiekhez képest a törvényjavaslat lényegében egyenlőség jelet tesz a dohányzás és az elektromos cigaretta használata közé. Véleményünk szerint ez téves és elfogadhatatlan. Ez a megközelítés és az ebből adódó szabályozás a ma már dohányt nem fogyasztó elektromos cigaretta használókat a passzív dohányzás ártalmait elviselni kényszerítő módon a dohányzó helyekre száműzné.

Véleményünk szerint ugyancsak téves az a törekvés, mely az elektromos cigaretta, mint eszköz, illetve utántöltői forgalmazását kizárólagos jelleggel a Nemzeti Dohányboltokba utalná. Véleményünk szerint nem okoz kárt sem a jelenleg elektromos cigarettát használóknak, sem a társadalomnak, ha a dohányboltokban is forgalmazhatóak ezek az eszközök, de úgy véljük, hogy – tekintve, hogy nagyobb, esetenként több tízezer forint értékű, speciális tudást igénylő termék – nem nélkülözheti a szakmailag felkészült, tanácsadással is rendelkezésre álló kereskedőket.

Az a tapasztalatunk, hogy az elektromos cigarettával szemben felhozott érvek mindegyike megcáfolásra került már nemzetközi tanulmányokban, miközben hazánkban nem ismert a tárgyban érdemi kutatás. (Illetve egy igen, de azt a Villanypára Egyesület készítette, Dr. Zentai István vezetésével.) Feltételezésekre, félelmekre alapozott jogalkotás – pl. jelen formájában – ma még dohányzó emberek ezreinek életével játszik.

Javaslatunk a piaci szabályozásra:

  • az I. generációs e-cigaretták tekintetében a Nemzeti Dohányboltokat célszerű a forgalmazásba bevonni. Ezek az eszközök zárt rendszerűek, nem igényelnek műszaki támogatást, megjelenésük és használatuk hasonló a cigarettáéhoz. Célszerű, ha a cigarettákat megjelenésükben is imitáló termékek a trafikokba kerüljenek. Ugyanakkor, biztosítani kell a trafikokban a megfelelő tanácsadást a dohányosok számára a dohányzásról elterelés érdekében;
  • a II. és III. generációs utántölthető készülékek, tartályok, szerelési és kiegészítő anyagok, valamint az utántöltő folyadékok forgalmazását jól ellenőrzött (akkreditált) szakboltokban kell végezni. A szakboltok személyi és infrastrukturális bázisa a jelenlegi piacon adott. Több éves tapasztalattal, a termékeket, szakmai tudományos és műszaki hátteret ismerő, gyakorlott szakemberek állnak rendelkezésre, akik élvezik a mintegy 150 ezer fogyasztó bizalmát;
  • az internetes kereskedelem legális működésének lehetőségeit megfelelően szigorú szabályozással kell megteremteni, a webshopok betiltása nem vezet eredményre sem az ellenőrizhetetlen forgalmazás, sem a termékbiztonság, sem pedig a költségvetési bevételek tekintetében. Az internetes piac teljes tiltása a veszélyes feketegazdaság erősödését és az ellenőrzött, jogkövető, legális piac gyengülését fogja okozni.

A további piaci, költségvetési és egészségügyi károk mérséklése érdekében, a társadalom és egészségpolitikai kockázatok csökkentéséért, az elektromos cigaretta termékek gyártásának és forgalmazásának szabályozási folyamatait -a piaci szereplők és a fogyasztói csoportok képviselőinek- bevonásával, haladéktalanul meg kell kezdeni.

Egyben tájékoztatjuk a bizottság tagjait, hogy kérésünket mint nyílt levelet a sajtóban is közzé tesszük.

Tisztelettel:

Ficsor Zoltán
elnök
Villanypára Egyesület 
Szunyogh Tamás
elnök
Magyar E-cigaretta Forgalmazók Szövetsége
Dr. Zentai István
alapító
Elektromos Cigaretta Platform Polgári Egészségmegőrző Mozgalom
Petíciónk

Letölthető: A Villanypára egyesület 2015. május 28-án kelt levele az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Balog Zoltán miniszter részére. (PDF,  216KB.)